Budując każdą kolejną limuzynę Mercedes stawia sobie za punkt honoru zdeklasowanie konkurencji pod względem upakowania w samochodzie jak największej ilości najnowocześniejszej technologii. Nie inaczej jest w przypadku niedawno pokazanej nowej Klasy E. Auto typoszeregu W213 to prawdziwy jeżdżący komputer. Wybraliśmy najciekawsze z rozwiązań i przybliżamy zasady ich działania.

Pilot zdalnego parkowania
Samochód sterowany smartfonem? Tak – to możliwe! Nowa Klasa E wybiega w przyszłość dalej niż BMW Serii 7 które jakiś czas temu zaskoczyło podobnym wynalazkiem wykorzystującym wielofunkcyjny kluczyk. Mercedes idzie o krok dalej i pozwala sobą sterować za pomocą aplikacji wgrywanej do smartfona. Telefon łączy się z samochodem za pomocą bloetootha po czym można wyjść z kabiny i kontrolować wprowadzanie pojazdu w ciasne miejsce postojowe lub do wąskiego garażu. Aparat telefoniczny musi znajdować się w odległości maksymalnie ok. 3 metrów od auta. Pilot zdalnego parkowania wykorzystuje wtedy czujniki ultradźwiękowe i kamery do zdalnej jazdy. Oprócz parkowania równoległego i prostopadłego urządzenie ma też funkcję nazwaną Exploration która pozwala przeprowadzić samochód na odległości do 15 metrów (np. na podjeździe do garażu).

Światła MULTIBEAM LED
Zamiast poprzednio stosowanych 24 każdy z przednich reflektorów nowej Klasy E wykorzystuje obecnie aż 84 LED-y co pozwala na idealny rozkład światła. Wzrasta ostrość obrazu widzianego przez kierowcę. Mercedes porównuje postęp w tym zakresie do zwiększenia rozdzielczości w monitorze. Nawet jeśli te deklaracje są nieco na wyrost warto wiedzieć, że reflektory nowej technologii to bardzo zaawansowana maszyneria. Diody sterowane są w pełni elektronicznie – nie ma przy nich żadnych ruchomych elementów. 4 jednostki komputerowe 100 razy na sekundę analizują sytuację na drodze i dopasowują do niej zasięg świateł. Przydatnych informacji dostarcza nie tylko kamera umieszczona w przedniej szybie ale też nawigacja GPS. Tylne lampy oraz kierunkowskazy Klasy E również pracują ze zmiennym natężeniem (np. światła stopu w korku nie emitują maksymalnego blasku).

PRE-SAFE Impulse / PRE-SAFE Sound
Systemy bezpieczeństwa serii PRE-SAFE znamy już ze starszych modeli Mercedesów gdzie domykały szyby, dociskały pasy bezpieczeństwa i odpowiednio ustawiały fotel/kierownicę przy wykryciu ryzyka kolizji. W nowej Klasie E rozbudowano te układy o dalsze funkcje. PRE-SAFE Impulse w ułamkach sekund napełnia boczne komory oparć przednich siedzeń, by maksymalnie odsunąć kierowcę i pasażera od miejsca uderzenia (drzwi) w kierunku środka pojazdu. Pozwala to zmniejszyć obrażenia. Z kolei PRE-SAFE Sound wykorzystuje naturalny odruch ludzkiego ucha i za pośrednictwem systemu audio emituje krótki sygnał dźwiękowy przygotowujący słuch podróżnych na nieprzyjemny dźwięk uderzenia, które może nastąpić.

DRIVE PILOT z funkcją zmiany pasa ruchu
Kolejny krok Mercedesa do autonomicznej jazdy. Aktywny asystent zmiany pasa ruchu w nowej Klasie E po włączeniu kierunkowskazu sam wykona manewr skręcając za nas kierownicą i dopasowując prędkość. Można w ten sposób wyprzedzać samochody jadące przed nami na drogach wielojezdniowych. Przed wykonaniem manewru i w jego trakcie czujniki martwego pola, radar dalekiego zasięgu i kamera sprawdzają czy pas wskazany kierunkowskazem jest wolny. Urządzenie działa w zakresie prędkości 80 – 180 km/h.

Tekst: Adam Kołodziejczyk, zdjęcia:Mercedes-Benz