Ostatnio wiele mówi się o Porsche Taycan. Wszystko za sprawą afery zapowiadającej pojedynek z Teslą na rekordowy czas przejazdu północnej pętli toru Nurburgring. Jaką technologią dysponuje elektryczne Porsche?

Na zdjęciach tego nie widać, ale Porsche Taycan to w rzeczywistości dość duży (blisko 5 metrów długości) i relatywnie ciężki samochód. Masa własna tego modelu sięga 2300 kg. Skąd wzięło się aż tyle kilogramów? Owszem – główną, środkową część nadwozia Taycana wykonano ze stali, ale już przednią i tylną strukturę prawie w całości z aluminium. Można zatem przypuszczać, że wartość 2,3 tony to zasługa ciężkich baterii litowo-jonowych (gwarancja na 8 lat lub 160 tys. km) umieszczonych centralnie pod podłogą pojazdu (według normy WLTP umożliwiają zasięg nawet do 450 km). Wpływ na zwiększenie masy ma również bogate wyposażenie dodatkowe.

Za napęd elektrycznego Porsche odpowiadają dwa silniki – po jednym przy każdej osi. Mocniejszy z nich pracuje z tyłu i współpracuje z dwubiegową automatyczną skrzynią. Opcjonalnie do Taycana dostępna jest skrętna tylna oś (zmniejsza ona średnicę zawracania o ok. 0,5 metra). Porsche montuje do Taycana aktywną aerodynamikę z wysuwanym tylnym spoilerem i otwieranymi przednimi wlotami powietrza (do chłodzenia hamulców i obsługi chłodnic w przednim pasie). Warto wspomnieć o tym, że rozbudowane osłony aerodynamiczne szczelnie przykrywają prawie całe podwozie Porsche Taycan czyniąc niewidocznymi nawet elementy zawieszenia (z przodu podwójne wahacze poprzeczne, z tyłu układ typu multilink). Na pokładzie Taycana znajdziemy aktywne zawieszenie pneumatyczne oraz inteligentny elektronicznie sterowany tylny mechanizm różnicowy z możliwością wektorowania siły napędowej.

Porsche Taycan na razie dostępne jest w dwóch wariantach: jako Turbo oraz Turbo S. Oczywiście nazwy nawiązujące do obecności turbosprężarek w przypadku elektrycznego modelu mają jedynie wymiar symboliczny. Nowy samochód z Zuffenhausen rozpędza się do pierwszej „setki” w 2,8 sek. (Turbo S) lub 3,2 sek. (Turbo), natomiast jego prędkość maksymalna to 260 km/h. Obie wersje Taycana według danych technicznych dysponują jednakową mocą znamionową (625 KM) – różnica tkwi jedynie w możliwości chwilowego jej zwiększenia (do 680 KM lub do 761 KM). Imponują nie tylko przyspieszenia, ale także możliwości wytracania prędkości. Potężne przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 415 mm i obsługują je 10-tłoczkowe zaciski.

Wnętrze Porsche Taycan zaprojektowano w stylu znanym z innych modeli niemieckiej firmy. Praktycznie wszystkie istotne funkcje samochodu (łącznie z kierunkiem ustawienia nawiewów!) sterowane są za pośrednictwem ekranów dotykowych. Oprócz tego kierowca Taycana może komunikować się ze swoim autem za pomocą komend głosowych rozpoczynanych frazą „Hej, Porsche!”. W Polsce najtańszy Taycan to wydatek minimum 650 tys. zł. Droższą odmianę Turbo S wyceniono na 790 tys. zł.

Tekst: Adam Kołodziejczyk, zdjęcia: Porsche