Pierwsza generacja Peugeota 3008 była crossoverem, który plasował się gdzieś w połowie drogi między kompaktowymi SUV-ami a minivanami. Najnowszemu wcieleniu francuskiego auta zdecydowanie bliżej do miejskiej terenówki. Choć nie do końca…

Sprawdźmy czy nowy Peugeot 3008 ma wszystkie atrybuty prawdziwego SUV-a. Atrakcyjny design? Jest. Pojemne wnętrze z finezyjnie zaprojektowanym kokpitem i bagażnikiem mieszczącym 520 litrów? Jest. Podwyższone zawieszenie? Nie ma problemu (Francuzi oferują całkiem przyzwoite 22 cm prześwitu). Duże koła? Są (zamontowano na nich ultra cienkie opony w rozmiarze 205/55 R19). Nowoczesne i dynamiczne silniki? Załatwione. Najmocniejsza benzyna 1.6 THP ma 156 KM, a diesel 2.0 BlueHDi nawet 180 KM. A co z napędem na cztery koła? Brak…

Pierwsza generacja Peugeota 3008 też nie miała klasycznego napędu 4×4. Jego namiastkę oferowała wyłącznie odmiana Hybrid4, w której przednie koła poruszał wysokoprężny motor 2.0 HDi, a tylne silnik elektryczny. W najnowszym 3008 zrezygnowano z tej niekonwencjonalnej wersji, pozostając jedynie przy odmianach z przednim napędem wspomaganych systemem Advanced Grip Control. Steruje on układem elektronicznej stabilizacji ESP (do wyboru tryby: ESP Standard, Śnieg, Off-Road, Piasek i ESP wyłączone) pomagając w utrzymaniu przyczepności. Oprócz Advanced Grip Control nowy 3008 w terenie wspomoże też kierowcę kontrolą zjazdu ze wzniesienia HADC.

Nowe 3008 powstało na platformie podwoziowej EMP2, która pozwoliła zaoszczędzić na masie pojazdu do 100 kg w porównaniu z poprzednikiem (waga wersji benzynowych od 1325 kg, wysokoprężnych od 1375 kg). W palecie silnikowej oprócz jednostek wspomnianych na początku, znajdziemy benzynowca 1.2 PureTech 130 KM i wysokoprężne 1.6 BlueHDi 100 i 120 KM, a także 2.0 BlueHDi 150 KM. W zależności od wersji, klienci będą mieli do wyboru skrzynię manualną (5 albo 6 przełożeń) lub 6-biegową automatyczną.

Jeśli chodzi o wnętrze 3008, uwagę zwraca przede wszystkim nowatorski projekt deski rozdzielczej (tzw. i-Cockpit). To odważna mieszanka stylu znanego z pierwszej generacji 3008, małego 208 i kompaktowego 308. W projekcie kokpitu można doszukiwać się też nawiązań do DS5, awangardowej limuzyny powstającej pod skrzydłami Citroena. Są więc niewielka, spłaszczona z góry i z dołu kierownica, 8-calowy ekran główny na szczycie konsoli środkowej, 12,3-calowy ekran cyfrowych zegarów z pięcioma trybami wyświetlania i przełączniki „toggle switch”, służące do sterowania m.in. radiem, telefonem i klimatyzacją. Nie zabrakło nowości w postaci funkcji MirrorScreen (obraz z telefonu na ekranie systemu infotainment), możliwości bezprzewodowego ładowania smartfonów czy też nawigacji TomTom Traffic 3D z odwzorowaniem budynków i uwzględnieniem nachylenia terenu.

Francuzi nie byliby oczywiście sobą gdyby nie zaoferowali do 3008 szerokiego wachlarza udogodnień z dziedziny komfortu podróżowania. Dlatego w Peugeocie mamy coś dla ciała (fotele z 8-punktowym masażem pneumatycznym) i coś dla zmysłu powonienia (dyfuzor perfum z 3-stopniową regulacją, zapachy „Cosmic Leather”, „Aerodrive” i Harmony Wood” zostały opracowane przez firmy Scentys i Antoine Lie). W końcu nie zapomniano też o przyjemnych doznaniach dla uszu pasażerów. Topowy system audio dostępny do Peugeota to 10-głośnikowy zestaw francuskiej marki Focal, wspomagany subwooferem i 515-watowym wzmacniaczem. Co ciekawe 3008 to pierwszy na świecie samochód, który fabrycznie otrzymał nagłośnienie tej renomowanej firmy.

Na koniec warto wspomnieć, że w ramach wyposażenia dodatkowego Peugeot proponuje do swojego SUV-a jeszcze jedno, innowacyjne rozwiązanie. Składaną hulajnogę e-Kick by Micro i składany rower e-Bike by Peugeot. Francuzi twierdzą, że to naturalne uzupełnienie samochodu służące do poruszania się w miejskiej dżungli. Oczywiście obydwa środki transportu są elektryczne. 3008 w bagażniku może mieć specjalne stacje dokujące do ładowania obu pojazdów. Rozwiązanie bardzo pomysłowe. Ceny nowego SUV-a spod znaku lwa poznamy prawdopodobnie w październiku, kiedy to po Salonie Samochodowym w Paryżu,samochód oficjalnie trafi do sprzedaży. Auto będzie produkowane we francuskiej fabryce w Sochaux.

autor: Grzegorz Skarbek, zdjęcia: Peugeot