Nie tylko wiosenna, majowa pogoda, ale także znacznie lżejsze zimy i bardziej gorące lata zachęcają do tego, by pomyśleć o zakupie auta z otwartym dachem. Przyjrzyjmy się dokładniej najtańszym propozycjom na rynku nowych roadsterów – Maździe MX-5 i Fiatowi 124 Spider.

MX-5 i 124 Spider to wspólne dzieło konstruktorów Mazdy i Fiata. Obydwa samochody to kawałek – większy lub mniejszy – historii każdego z producentów. Japończycy nieprzerwanie od 1989 roku prezentują kolejne wcielenia swojego małego roadstera. Tym razem mamy do czynienia z czwartą generacją MX-5. Włosi sięgają głębiej do korzeni swojej marki, a konkretnie do epizodu z lat 1966-1985, kiedy to produkowali model 124 Spider. Później była jeszcze Barchetta (produkcja 1995-2005), ale po niej nastąpiła 16-letnia przerwa. Aż do dziś.

Najnowsze wcielenia MX-5 i 124 Spider dzielą płytę podłogową, zawieszenie (z przodu podwójne wahacze, z tyłu układ wielowahaczowy) i większość elementów 2-osobowego wnętrza. Wprowadzenie odmiennej stylistyki spowodowało nieznaczne różnice wymiarów – Fiat jest dłuższy od Mazdy o 14 cm (4054 mm) i o 1 cm szerszy (1740 mm), ale wysokość pozostała ta sama (1305 mm). Rozstaw osi w obu autach wynosi 2310 mm. Zaznaczmy też, że oba roadstery posiadają dach składany ręcznie. Lekka konstrukcja samochodów (od 975 do 1050 kg, ponad 100 kg mniej niż w poprzedniej generacji MX-5) to zasługa zastosowania przez Japończyków technologii Skyactiv, dzięki której 10% elementów nadwozia wykonano z aluminium, a ponad 60% ze stali o podwyższonej wytrzymałości.

Przyjemność z prowadzenia obu aut zapewnia tylny napęd oraz rozłożenie masy własnej w stosunku 53/47 procent (przód/tył). Natomiast w kwestii silników, każdy z producentów poszedł w innym kierunku. Mazda proponuje wolnossące jednostki Sky-G – 1.5 o mocy 131 KM/150 Nm i 2.0 o mocy 160 KM/200 Nm. Mocniejszy wariant wyposażono w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, rozpórkę pomiędzy przednimi amortyzatorami, a także system i-ELOOP odzyskujący energię z hamowania. Fiat z kolei montuje tylko jeden silnik – 1,4-litrowy, turbodoładowany MultiAir o mocy 140 KM/240 Nm. Zarówno silniki MX-5 jak i 124 Spidera współpracują z 6-biegową skrzynią manualną.

Osiągi obydwóch roadsterów są na zadowalającym poziomie – Mazda MX-5 1.5 SKY-G przyspiesza do 100 km/h w czasie 8,3 s i osiąga prędkość maksymalną 204 km/h. Mocniejszy wariant urywa czas sprintu o 1 sekundę (7,3 s) i rozpędza się do 214 km/h. Fiat natomiast osiąga 100 km/h w czasie 7,5 sekundy i prędkość maksymalną 215 km/h.

Znacznie wyraźniejsze różnice zauważymy w cennikach. Najtańsza Mazda 1.5 w wersji SkyENERGY kosztuje zaledwie 89 900 zł, a ceny wersji 2.0 zaczynają się od 96 900 złotych. Natomiast Fiat wycenia 124 Spidera na minimum 110 000 zł. Fakt faktem, włoskie auto jest bogato wyposażone, ale na podobnym poziomie w Maździe znajdziemy wersję SkyPASSION, która kosztuje 103 900 zł (tylko z 2-litrowym silnikiem). Poza tym, to nie koniec wewnętrznej walki. W Maździe czekamy na premierę odmiany targa nazwanej RF (Retractable Fastback), której sztywny, dzielony dach składa się elektrycznie w czasie 12 sekund. Natomiast Fiat przygotowuje odmianę Abarth, której zapowiedź mogliśmy oglądać na tegorocznym salonie genewskim. Mocniejszą, 170-konną wersję będzie można zestawić także z automatyczną skrzynią biegów Sequenziale Sportivo. W wyposażeniu standardowym znajdziemy m.in. hamulce Brembo, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz amortyzatory Bilstein. Swoją drogą, dwa ostatnie elementy są już dostępne w Maździe MX-5…

Tekst: Grzegorz Skarbek, zdjęcia: Mazda, Fiat