Na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie Suzuki zaprezentowało nową propozycję w klasie miejskich hatchbacków. Baleno – bo o nim mowa, powraca po dziewięciu latach nieobecności na rynku. Pojazd mierzy 3995 mm długości, co czyni go odrobinę większym od Swifta (3850 mm) i wyznacza rywali klasowych w postaci Volkswagena Polo (3972 mm), Forda Fiesty (3969 mm) czy też Opla Corsy (4021 mm). Duży rozstaw osi Baleno (2520 mm) wskazujący na pojemne wnętrze oraz spory bagażnik (355 litrów) sprawiają, że nowy model może być poważnym graczem w swoim segmencie.

Suzuki powstało na nowoopracowanej płycie podłogowej. Przednie zawieszenie wykorzystuje kolumny MacPhersona zaś tylne bazuje na belce skrętnej. Do napędu przewidziano dwa silniki benzynowe o pojemnościach 1,0 i 1,2 litra. Mniejszy z nich to turbodoładowana, 12-zaworowa trzycylindrówka z bezpośrednim wtryskiem paliwa oznaczona handlową nazwą BOOSTERJET. Motor rozwija 82 KW (110 KM) mocy i 170 Nm momentu obrotowego osiąganego w zakresie 2000 – 3500 obr./min. Silnik wyróżnia kompaktowa budowa z niewielkich rozmiarów turbosprężarką i kolektorem wydechowym ujednoliconym z głowicą cylindrów.

Drugi wśród oferowanych do Baleno silników ma cztery cylindry i podwójny układ wtryskowy, któremu zawdzięcza swą nazwę – 1.2 DUALJET. Jest to rozwinięcie jednostki napędowej o symbolu K12B oferowanej obecnie w Swifcie sprzedawanym na polskim rynku. Paliwo podawane jest do kolektora ssącego w którym znajdują się wtryskiwacze benzyny umieszczone parami (po dwa na każdy cylinder). Warto wspomnieć, że Suzuki nie jest jedynym producentem wykorzystującym tego rodzaju rozwiązanie. Podobny system stosowały już Nissan i Honda. W 90-konnym silniku Baleno w celu uzyskania jak najlepszej sprawności, komory spalania zostały zmniejszone a stopień sprężania podniesiono. Dla lepszego chłodzenia zastosowano też natrysk oleju na denka tłoków. 16 zaworów sterowane jest dwoma wałkami rozrządu napędzanymi łańcuchem.

Jednostka 1.2 DUALJET w Baleno występuje w dwóch wersjach: zwyczajnej i określanej jako tzw. „mild hybid” czyli SHVS – Smart Hybrig Vehicle by Suzuki. Druga, mocniejsza 112-konna odmiana wykorzystuje specjalny alternator o nazwie ISG (integrated starter generator) pełniący jednocześnie funkcję rozrusznika, urządzenia odzyskującego energię podczas hamowania i „dopalacza” wspomagającego silnik w momentach większego obciążenia (tj. podczas przyspieszania i ruszania z miejsca). Odzyskana energia magazynowana jest w dodatkowym akumulatorze litowo-jonowym i uwalniana w odpowiednich momentach. Baleno w wersji SHVS będzie dostępne z ręczną pięciostopniową skrzynią biegów.

Tekst: Adam Kołodziejczyk, zdjęcia:Suzuki