Audi wprowadza na polski rynek odświeżony model A3. Zmiany objęły przede wszystkim kwestie techniczne – teraz kompaktowy model może być wyposażony w praktycznie wszystkie najnowsze osiągnięcia technologiczne znane z pojazdów wyższej klasy pochodzących z Ingolstadt.

O zmianach zewnętrznych, innych przetłoczeniach karoserii, czy też nowych kolorach nie będziemy się rozpisywali. Na początek zatrzymamy się na chwilę przy reflektorach Audi. W odświeżonym kompakcie standardem są reflektory ksenonowe, ale nas znacznie bardziej interesują opcjonalne lampy Matrix LED. Same światła drogowe są tu realizowane przez trzy reflektory po 15 diod LED każdy. Dzięki kamerze umieszczonej pod lusterkiem wstecznym, sterownik włącza i wyłącza poszczególne diody, a także reguluje intensywność ich świecenia, dlatego też mogą one działać na 64 różne sposoby. Dzięki współpracy z systemem nawigacji MMI Navigation Plus światła mogą skierować swój strumień na zakręt, nim pojazd do niego dojedzie a kierowca skręci kierownicą. Ponadto zredukowano siłę oświetlania znaków drogowych o 30 procent, by odbicie nie oślepiało prowadzącego. Warto wspomnieć, że także tylne lampy otrzymały diody, a Audi zastosowało w nich (tak jak i w przednich reflektorach) dynamiczny sposób sygnalizacji kierunkowskazów. Polega na sekwencyjnym zapalaniu LED-ów w odstępie kilku milisekund, co sprawia wrażenie przesuwania się poszczególnych diod w lampie.

We wnętrzu odświeżonego A3 na pewno zwróci uwagę 12,3-calowy ekran TFT (rozdzielczość 1440 x 540 pikseli), zastępujący klasyczne zegary. To tzw. Audi Virtual Cockpit, który ma dwa ustawienia. Klasyczny wyświetla prędkościomierz, obrotomierz i kontrolki, niczym w normalnym samochodzie. Aby uzyskać realistyczny obraz i wrażenie obcowania z mechanicznymi wskazówkami, obraz odświeża się z częstotliwością 60 razy na sekundę. Drugi tryb wirtualnego kokpitu to przede wszystkim prezentacja mapy nawigacji, która jest głównym tłem dla pozostałych wskaźników. Co ważne, radio MMI Plus z 7-calowym wysuwanym ekranem jest teraz standardem. W opcji znajdziemy system MMI Navigation Plus, współpracujący m.in. z nawigacją Google Earth oraz Google Street View. Warto wspomnieć, że o płynność działania systemu MMI dba czterordzeniowy procesor Tegra 30 firmy NVIDIA. Współpracuje on ze specjalnym programem graficznym 3D, jest taktowany częstotliwością 1 GHz i może wykonywać do 8 miliardów operacji obliczeniowych na sekundę. Został zintegrowany z płytą MMX (Multi-Media eXtension) i wchodzi w skład Modułowego Systemu Infotainment (MIB).

Audi proponuje teraz do swojego kompaktowego modelu szereg systemów bezpieczeństwa, które do tej pory znaliśmy z klas wyższych. System Active Lane Assist powyżej 65 km/h pomaga kierowcy pozostać na obranym pasie ruchu. Ostrzeżenia są przenoszone w postaci wibracji na kierownicy lub ingerencji w elektromechaniczne wspomaganie kierownicy. Układ współpracuje z Audi Pre Sense Front System, który za pomocą przedniej kamery rejestruje samochody, natomiast przy prędkości poniżej 65 km/h – pieszych. Po wykryciu ryzyka kolizji w pierwszej fazie są uruchamiane hamulce (od częściowego hamowania do pełnego zatrzymania), w kolejnej napinane pasy bezpieczeństwa, a okna i szyberdach domykane. Innym elementem wyposażenia dodatkowego jest asystent jazdy w korku działający wraz z adaptacyjnym tempomatem ACC. Kierowca w zakresie prędkości 0-200 km/h (w przypadku skrzyni automatycznej) lub 30-200 km/h (w przypadku manualnej), może ustawić zarówno odległość od poprzedzającego auta (pięć poziomów), jak i stopień przyspieszania i dynamiki działania systemu.

Także w kwestii palety jednostek napędowych nastąpiły w A3-ce ważne zmiany. Bazowym silnikiem stał się nowy, 3-cylindrowy turbodoładowany 1.0 TFSI o mocy 115 KM (85 kW). Motor ten zapewnia maksymalny moment obrotowy 200 Nm (dostępny w przedziale 2000-3500 obr./min.), waży zaledwie 88 kg, posiada kute korbowody i aluminiowe tłoki, a także kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą (ta ma własny obieg wody). Nowe A3 z podstawowym silnikiem waży zaledwie 1180 kg, dlatego nie ma się co dziwić, że zapewnia bardzo dobre osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 9,7 sekundy a prędkość maksymalna to 206 km/h.

Drugą jednostką benzynową w palecie kompaktowego Audi jest 1.4 TSI COD ultra o mocy 150 KM (110 kW). Jej maksymalny moment obrotowy (250 Nm) jest dostępny od 1500 obrotów na minutę. Motor wyposażono w system COD – Cylinder On Demand. Podczas niewielkiego obciążenia silnika (do 100 Nm), przy prędkości obrotowej 1400-4000 obr./min. odłączane są drugi i trzeci cylinder. Proces ten trwa dosłownie kilka milisekund i jest praktycznie nieodczuwalny, a co najważniejsze – silnik pracuje wówczas cicho i bez wibracji. Jednostka nastawiona na oszczędność (średnie spalanie na poziomie 4,5 l/100 km), zapewnia przyspieszenie do pierwszej „setki” w czasie 8,1 sekundy i rozpędza auto do 220 km/h.

Audi do zmodernizowanego A3 oferuje też dwa silniki wysokoprężne – 1.6 TDI o mocy 110 KM oraz 2.0 TDI o mocy 150 KM. Zarówno silniki benzynowe jak i dieslowskie są dostępne z manualną skrzynią 6-biegową oraz z automatyczną S tronic o siedmiu przełożeniach. W kwestii napędu quattro, występuje on w 1.6/2.0 TDI oraz w topowej odmianie benzynowej: S3 napędzanej 2-litrowym, turbodoładowanym silnikiem 2.0 TFSI o mocy 310 KM. W najmocniejszej jednostce napędowej Audi zastosowało podwójny wtrysk paliwa: do komór spalania i do kolektora dolotowego. Oprócz tego kolektor wydechowy zintegrowano z głowicą, a w rozrządzie pracuje system zmiennych faz Audi Valvelift. Napęd na obie osie i zmodyfikowana skrzynia S tronic zapewniają S3 wyjątkowe osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,6 sek. (skrzynia S tronic) lub 5,3 sek. (skrzynia manualna), a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h.

Na przeciwległym biegunie znajdziemy oszczędne, hybrydowe Audi A3 Sportback e-tron. Jego napęd stanowi połączenie benzynowego silnika 1.4 TSI o mocy 150 KM (110 kW) z elektrycznym o mocy 75 kW) – wspólnie generują 204 KM (150 kW). Energia magazynowana jest w litowo-jonowym akumulatorze o pojemności 8,8 kWh, który zamontowano pod tylną kanapą. Przy użyciu trójfazowego prądu 380 V można go w pełni naładować w czasie ok. 2 godzin. Aby podział napędów był płynny, Audi zastosowało 6-biegową skrzynię automatyczną S tronic. A3 e-tron na samym silniku elektrycznym może podróżować z prędkością do 130 km/h.

Na razie do polskiej oferty A3 trafiły „zwykłe” odmiany – 5-drzwiowa Sportback i 4-drzwiowa Limousine. Ceny zaczynają się od 98 200 złotych.

Tekst: Grzegorz Skarbek, zdjęcia: Audi