Precyzja montażu, wysoka jakość zastosowanych materiałów i charakterystyczna powściągliwa stylistyka. Wszystkie wymienione cechy samochodów Audi od razu kojarzą się z krajem z którego pochodzi marka, czyli z Niemcami. Czy jednak pojazdy spod znaku czterech pierścieni budowane są wyłącznie u naszych zachodnich sąsiadów? Pokazujemy, skąd naprawdę pochodzą Audi.
Na początek tego artykułu, uspokajamy fanów niemieckiej marki. Pomimo dywersyfikacji produkcji, wciąż najwięcej samochodów spod znaku czterech pierścieni powstaje w samych Niemczech. Z ok. 1,9 mln sztuk pojazdów, jakie w ciągu roku opuszczają wszystkie fabryki Audi rozsiane po świecie, blisko 850 tys. aut pochodzi zza naszej zachodniej granicy. Oznacza to, że nawet najwięksi malkontenci nie mogą zarzucić Audi porzucenia czysto niemieckiego charakteru.
Głównym ośrodkiem firmy w którym skupiają się centra technologiczne, marketingowe i badawcze pozostaje liczące ok. 140 tysięcy mieszkańców miasto Ingolstadt, położone w Bawarii. To w jego pobliżu firma zatrudnia mniej więcej 44 000 osób będąc jednocześnie największym lokalnym pracodawcą. Tam też (w niedaleko położonym Neustadt) zlokalizowano główny tor testowy, na którym dopracowuje się samochody na etapie przedprodukcyjnym i organizuje imprezy z cyklu Driving Experience. Kompleks w Ingolstadt jest miejscem w którym swój żywot zaczynają takie modele Audi jak Q2, A3/S3/RS3 oraz A4/S4. W „mateczniku” powstają też rozmaite warianty A5/S5/RS5 (co ciekawe, z wyjątkiem kabrioletów).
Budową większych i droższych pojazdów niemieckiego producenta zajmuje się drugi z macierzystych ośrodków produkcyjnych: fabryka w Neckarsulm (Badenia-Wirtembergia). Znawcy motoryzacji zapewne kojarzą to miejsce z produkcji samochodów nieistniejącej już marki NSU. To właśnie tam powstawały takie klasyki jak Prinz czy kultowy RO80 napędzany silnikiem Wankla. W Neckarsulm swego czasu budowano również dwa modele Porsche: 924 i 944. Kilkanaście lat później, w tych samych zakładach w połowie lat 90-tych rozpoczęto wytwarzanie pierwszego Audi A8, z nadwoziem opartym na aluminiowej ramie przestrzennej ASF (Audi Space Frame). Potem w opisywanym miejscu powstawał też model A2.
Neckarsulm jest placówką Audi w której funkcjonuje 200-osobowy dział badawczo-rozwojowy Lightweight Design Center zajmujący się wdrażaniem do produkcji rozwiązań związanych z szeroko pojętym stosowaniem w samochodach aluminium i włókna węglowego. A8 – flagowy model Audi, od początku swego istnienia (przed nim również V8) powstający właśnie w Neckarsulm w swej najnowszej odsłonie również produkowany jest w tym miejscu. Oprócz niego w opisywanej fabryce Niemcy budują również A6/S6/RS6 i A7/S7/RS7 we wszystkich odmianach. Najmniejszymi modelami powstającymi w Neckarsulm są A4 oraz A5 w wersji Cabriolet, zaś niedaleko samego Neckarsulm (w miejscowości Bollinger Hofe) montowane jest supersportowe R8.
Na liście europejskich ośrodków produkcyjnych Audi oprócz dwóch czołowych fabryk w Niemczech, znajdziemy też słowacką filię zlokalizowaną w Bratysławie. Od wielu lat właśnie tam produkuje się model Q7 – flagowego SUV-a marki (obecnie drugiej generacji). Obok Q7-ki, w tych samych zakładach powstają też nadwozia do Porsche Cayenne i Bentleya Bentaygi. Koncern VAG angażuje słowacką placówkę również w wytwarzanie Skody Citigo oraz małego Volkwagena Up!. Ciekawostką jest położony na miejscu 2,4-kilometrowy asfaltowy tor testowy w kształcie owalu, na którym każde nowe Audi Q7 wyprodukowane w Bratysławie przechodzi test sprawności, nim zostanie skierowane do transportu do dealera.
Kilkadziesiąt kilometrów od słowackich zakładów, Audi zlokalizowało swą kolejną fabrykę położoną poza granicami Niemiec. Mowa o węgierskim Gyor. Powstają tam nie tylko całe samochody (TT/TT Roadster oraz A3 w odmianach Limousine i Cabriolet), lecz przede wszystkim olbrzymia liczba silników (diesla i benzynowych) napędzających rozmaite auta produkowane pod różnymi markami należącymi do grupy VAG. Jeśli chodzi o napędy charakterystyczne dla aut spod znaku czterech pierścieni, to warto wiedzieć, że właśnie na Węgrzech składany jest 2,5-litrowy ponad 400-konny pięciocylindrowy motor TFSI napędzający modele TT RS oraz RS3.
W sercu zjednoczonej Europy, czyli w Brukseli Audi wytwarza najmniejszy z oferowanych przez siebie pojazdów: model A1. Belgijska fabryka w której niegdyś powstawały Volkswageny Golfy i Polo oraz poprzednia generacja A3-ki odpowiada za mniej więcej 100 tys. sztuk samochodów rocznie. Jeśli chodzi o inne europejskie placówki produkujące Audi, warto wspomnieć o hiszpańskim Martorell znanym z produkcji SEAT-ów. Równolegle z nimi zakłady produkują też Audi Q3. W przyszłym roku Hiszpanie przejmą od brukselskiej placówki wytwarzanie modelu A1, zaś Belgowie skupią się głównie na elektrycznych samochodach.
Szukając kolejnych miejsc w których produkowane są Audi natkniemy się na Rosję. W miejscowości Kaługa, na południowy wschód od Moskwy, Niemcy posiadają zakład w którym obok bardziej pospolitych Volkswagenów powstają modele A6, A7 Sportback, A8L oraz Q7 (łącznie w ilości ok. 2500 sztuk rocznie). Nie jest to jednak klasyczna fabryka zajmująca się budową samochodów od przysłowiowego „A do Z”, lecz montownia działająca w tzw. trybie SKD (semi-knocked down). Oznacza to, że pojazdy wyprodukowane w Niemczech są następnie rozkładane na moduły, które podlegają ponownemu montażowi w całość, na miejscu w Rosji.
W nieco innym systemie Audi produkuje swoje auta w Indiach (Aurangabad). Tam w niewielkich partiach powstają m.in. modele A3, A4, A5, Q3 i Q7. Indyjscy pracownicy przed rozpoczęciem pracy na liniach montażowych są szkoleni w Neckarsulm. To pozwala zachować wysoką jakość produktów opatrzonych czterema pierścieniami. Części z których powstają indyjskie Audi pochodzą bezpośrednio z europejskich fabryk, skąd są transportowane w specjalnych pakietach montażowych do Aurangabad.
Oprócz rosyjskich i indyjskich zakładów firma z Ingolstadt posiada również dwie fabryki w Chinach (Changchun i Foshan). Rocznie produkuje się w nich ponad 550 tys. sztuk samochodów, co jest sporą częścią ogólnoświatowej sprzedaży Audi. Portfolio modeli rodem z Państwa Środka sięga od A3 Sportback i Limousine przez Q3 aż po przedłużone odmiany limuzyn A4 oraz A6 (wersje „L”). Pojazdy z dalekowschodniego rynku są specjalnie przystosowane do lokalnych warunków użytkowania. Przechodzą miedzy innymi rygorystyczne testy dotyczące eksploatacji w silnym zapyleniu.
Na koniec opisu miejsc produkcji Audi, wypada wspomnieć o meksykańskich zakładach w San Jose Chiapa odpowiedzialnych za całość produkcji modelu Q5 oraz o brazylijskiej placówce w Curitiba zajmującej się wytwarzaniem modeli A3 i Q3.
Tekst: Adam Kołodziejczyk, zdjęcia: Audi