BMW i8 wprowadzono do produkcji w 2014 roku. Dwa lata to sporo czasu, jednak czy naprawdę napisano i powiedziano już o tym niezwykłym samochodzie wszystko? Oto garść interesujących faktów o których nie każdy wie.

Fakt nr 1
i8 było pierwszym seryjnie produkowanym BMW z trzycylindrowym silnikiem. Turbodoładowana 1,5-litrowa jednostka napędowa ma najwyższą moc w przeliczeniu na pojemność wśród wszystkich motorów skonstruowanych przez bawarską firmę przeznaczonych do drogowych aut (154 KM/1 l). Wibracje typowe dla trzycylindrowych silników są niwelowane dzięki obecności wałka wyważającego oraz przy pomocy specjalnego tłumika drgań umieszczonego wewnątrz automatycznej skrzyni biegów.

Fakt nr 2
i8 ma dwie skrzynie biegów. Sześciostopniowa (automatyczna) odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z silnika spalinowego na tylne koła a dwustopniowa (również automatyczna) obsługuje elektryczną jednostkę napędzającą przednie koła.

Fakt nr 3
Obudowę kluczyka BMW i8 wykonano z nietypowego tworzywa. Materiał powstaje w wyniku łączenia włókna szklanego z olejem rycynowym i odznacza się wyjątkową twardością a co za tym idzie odpornością na uszkodzenia mechaniczne.

Fakt nr 4
Wielofunkcyjna kierownica i8 z manetkami do ręcznej zmiany biegów jest najlżejszą spośród wszystkich kierownic montowanych do samochodów grupy BMW.

Fakt nr 5
Pakiet baterii litowo-jonych umieszczonych centralnie pod podłogą i8 został zaprojektowany z myślą o pełnym „cyklu życia” samochodu. Gwarancja udzielana na baterie to 8 lat lub 100 000 km.

Fakt nr 6
BMW i8 jest pierwszym seryjnie produkowanym samochodem w którym zastosowano chemicznie wzmocnione szkło. Wynalazek ten rozsławiły głownie „szybki” smartfonów odporne na uderzenia i zarysowania. W BMW chemicznie wzmocnione szkło znalazło się w przegrodzie między przedziałem pasażerskim a bagażnikiem.

Fakt nr 7
W razie unieruchomienia i8-ki, nie wolno uruchamiać jej „na pożyczkę” tj. pobierając prąd z akumulatora samochodu – dawcy. Hybrydowego BMW nie wolno też holować, nawet na krótkich odcinkach. Dozwolone jest jedynie przepychanie pojazdu na luzie z prędkością nieprzekraczającą 10 km/h. W przypadku awarii nieodzowna będzie laweta.

Fakt nr 8
i8 jeździ na nietypowych bardzo wąskich jak na ponad 300-konny samochód oponach (przednie mają 195 mm szerokości). To wpływa na zmniejszenie oporów powietrza i toczenia. Koła mają niebagatelne 20 cali średnicy. Koszt jednej nowej opony dobrej klasy to od kilkuset do nawet ok. 1000 zł.

Tekst: Adam Kołodziejczyk, zdjęcia:BMW